A cikket várhatóan 6 perc alatt tudod elolvasni.

A kókuszpálma másik áldása: kókuszvíz

A kókusztej és a kókuszvíz nem azonos folyadék
A kókusz nem mindig barna, fehér húsú
Mi mindent tartalmaz a kókuszvíz?

Nem oly rég alaposan átvettük, amit a kókusztejről tudni érdemes. Megállapítottuk azt is, hogy a kókusztej és a kókuszvíz két külön anyag. Éppen itt az ideje tehát, hogy megtudjunk mindent a kókuszvízről is.

A kókusz, ahogy nem ismerjük

Indonéziában jártas rokonunk mesélte, hogy arrafelé nem ritka jelenség a banánbolt. Oly sokféle banán van ugyanis, hogy ez a növény simán eltart egymaga egy piaci standot. Magunk is láttunk hasonlót Spanyolországban olajbogyó kivitelben. Na, körülbelül ez a helyzet a kókusszal is.

A trópusokon a piacokon legalább háromféle módon lehet találkozni a kókuszpálma (Cocos nucifera) termésével:

Tetszik a cikk. Hol értesülök róla, ha új cikk jelenik meg?

A zöld kókusz a még éretlen kókuszdió külső burkával együtt. Ezt az utcán fillérekért árulják. Megcsapolják, szívószálat tesznek bele, és azonmód, frissen ki lehet inni belőle az értékes kókuszvizet.

A narancssárga kókusz a már érett kókuszdió külső burkával együtt.

A barna kókusz az érett kókuszdió külső burok nélküli magja.  Ezt ismerjük mi is a boltokból. Fehér húsa van, és ha szerencsénk van, maradt még benne minimális mennyiségű kókuszvíz is.

kókuszpálma diókkal a hóna alatt

Azt a kókuszdiót nem szabad megvenni a boltban, ami már teljesen kiszáradt, egy kevés folyadék sem lötyög benne. A kókuszvízből az érés folyamán zsiradék rakódik le a magház falára, ebből lesz a kókuszhús, ami rettenetesen száraz bír lenni a végére.

A kókusztej és a kókuszvíz

A kókuszvíz egy speciális tápfolyadék. A még éretlen, kívül zöld kókuszdió magjában található tápanyag-dús folyadék, amelyből az érés során zsiradék rakódik le a maghéj belső falára. Ebből lesz az általunk ismert és fogyasztott fehér kókuszhús. Az éretlen, zöld kókusz magja kb. 3-4 dl steril folyadékot tartalmaz.

A kókusztej a már érett kókusz húsából, áztatással és préseléssel nyert folyadék. Az érett kókuszdió megmaradt leve már csak töredékét tartalmazza a tápanyagoknak, ráadásul gyakran kiszáradt állapotban vásároljuk meg a diót.

A kókuszvíz tápanyag tartalma

A kókuszvíz rengeteg káliumot tartalmaz, és elektrolitokban felettébb gazdag. Ugyanezen elektrolitok miatt fogyasztjuk a sportitalokat. Ha kókuszvizet iszol, magnéziumot és kalciumot biztosítasz edzés után tápanyagokra kiéhezett testednek. A kókuszvíznek köszönhetően vegán, száz százalékban természetes, nyers módon pótolhatod az elektrolitokat testedben.

A kókuszvíz kálium, nátrium, kalcium, magnézium, foszfor tartalma és aránya anatómiailag épp ideális. Lényegesen hatékonyabban oltja a szomjúságot és hidratálja testedet, mintha ásványvizet vagy a csapvizet innál.

kókuszpálma

A kálium hozzájárul az idegrendszer megfelelő működéséhez, a normál izomműködéshez, részt vesz a normál vérnyomás fenntartásában.

A kalcium részt vesz a normál véralvadási folyamatokban, a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, a normál ingerületátvitelben, hozzájárul a normál izomműködéshez, az emésztőenzimek normál működéséhez, szerepet játszik a sejtosztódási folyamatokban és a sejtek specializációjában, szükséges a normál csontozat fenntartásához.

A magnézium hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, az elektrolit-egyensúly fenntartásához, az idegrendszer megfelelő működéséhez, a normál izomműködéshez, a normál pszichológiai funkció fenntartásához, részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, a normál csontozat és fogazat fenntartásában, szerepet játszik a normál fehérjeszintézisben és a sejtosztódásban.

A foszfor részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban, a normál csontozat és fogazat fenntartásában, hozzájárul a sejtmembránok megfelelő működéséhez.

A kókuszvíz felhasználása

A kókuszvíz régóta fontos szerepet játszik az ajurvéda hagyományában. Ezt ajánlják a gyógyítók az elektrolit egyensúly fenntartására, és a kiszáradás elkerülésére.

A kókuszvíz önmagában, vagy más italokba keverve is fogyasztható. A napi mennyiségre vonatkozóan nincs konkrét szabály, de mivel természetes cukor tartalmú italról van szó, így a bevitt energiára figyeljél. Napi egy pohár bárkinek ajánlható, de napi egy liter feletti adag fogyasztása csak a sportos életmódot folytatók számára javasolt.

kókuszvíz készítő gépsor

Mint a kókusztejnél, itt is vigyázni kell, hol és mit veszel. A Trade Magazin nemrég nyilvánosságra hozta a Food Standards Agency kutatási eredményeit 12, kókuszvizet forgalmazó márka vizsgálatáról. Az eredmény kissé sokkoló: 12 cégből hétnek a termékei nem mentek át a rostán. A kókuszvízhez ezek a cégek plusz cukrot adnak, méghozzá úgy, hogy ezt nem tüntetik fel a dobozokon. Ezek a termékek ugyan nem azonnal veszélyesek az egészségre, viszont hosszútávon a felesleges, és nem tudatos cukorfogyasztás egészségromláshoz vezethet.

Most már mindent tudsz a kókusztejről és a kókuszvízről. Használd egészséggel!

Ja, hogy a kókusz külsőleg, higiéniai termékeknél is egészségesen használható? Zsiradékként is? Tartogat még meglepetéseket a kókuszdió…

Nem szeretnél lemaradni semmi érdekesről?
Legyél tagja Facebook csoportunknak!

Vajon jól áll neked ez a vállalkozás?
Teszteld most játékosan, minden kötelezettség nélkül, érdemes-e belevágnod velünk egy életre szóló kalandba!

Megérdemlem a jó minőséget, ide vele!
Print Friendly, PDF & Email
A kókuszpálma másik áldása: kókuszvíz

Melyiket fogyasztod?

Köszönjük szavazatodat!

Szólj hozzá! Facebook fiókoddal egyszerű.