A cikket várhatóan 6 perc alatt tudod elolvasni.

Az életmódváltás tűfoka: étkezés

A szokás hatalma
Az egészséges étkezés labirintusa
Mit lehet tenni ennyi ellenkező ajánlás mellett?

Az életmódváltás talán legnehezebb lépcsőfoka az étkezés átállítása. Több tényező is hátráltatja és halogatásra készteti a lelkes életmódváltót.

A szokás nagy parancsoló

A szokás nagy úr. Ha valaki él-hal a krumplis tésztáért, azaz grenadírmarsért, és minden héten kétszer azt evett, az nehezen fogja elfogadni, hogy a tésztát és a krumplit és át kell helyeznie a visszaszorításra ítélt kategóriába. Ha nem is ilyen sarkított módon, de mindenkinél problémát okozhat az étrend megváltoztatása. Viszont elengedhetetlenül szükséges egy sikeres életmódváltáshoz.

Igazodj el a labirintusban

Mai, internettel átszőtt világunkban rengeteg információhoz juthat az ember, és ezek bizony sokszor ütik egymást. A híres brit és szovjet tudósok eredményei éppúgy megjelennek a neten, mint a bulvárlapok életmód tanácsai és az igazán hasznos, megfogadásra érett útmutatások. Érdekes módon valahogy pont ez utóbbiak súlya a legkisebb. Ember legyen a lábán, aki el tud igazodni a rengetegben. A sok ellentétes infóból nagyon nehéz kiválogatni, mi lehet a tényleg egészséges és jó.

Tetszik a cikk. Hol értesülök róla, ha új cikk jelenik meg?

Én nem ragaszkodom egyik irányzathoz sem, hanem próbálom kimazsolázni mindegyikből azt, ami az eddigi tapasztalataim és a folyamatosan tanultak alapján jó lehet. Mint láthattuk a testalkatok áttekintésénél, saját szervezetünket kell elsősorban figyelembe venni az életmódváltás tervezésénél, hiszen például van, aki csak ránéz a szénhidrátra és máris hízik, míg másoknak meg sem kottyan. Apropó tervezés; ugye enélkül bele sem vágsz?

Táplálkozási ajánlások

Még jobban összekuszálja a helyzetet, hogy egyes táplálékcsoportokat rehabilitálnak a kiátkozás alól, mások viszont ördögi képet öltenek az új kutatások alapján. Egy biztos, óriási különbség van a régi és az új, Harvard féle táplálkozási piramis között:

Az egészséges étkezés piramisa 1992-ben
Az egészséges étkezés piramisa manapság

A legnagyobb változás, hogy a gabonafélék, krumpli és tészta ajánlása igencsak lecsökkent, valamint az egész piramis alapja a mozgás lett. A zsírok és a tojás újra az egészséges kategóriába kerültek. Bekerült napi egy pohár vörösbor és a táplálék kiegészítők fogyasztása az ajánlásba.

Az ajánlást egészséges tányér formájában is kiadták. Létezik hasonló Magyarországon is, a Magyar Dietetikusok Szövetsége adta ki Okostányér néven. A legnagyobb különbség köztük a gabonafélék és a zsiradékok megítélésében valamint a mozgás említésében mutatkozik.

Okostányér Harvard módra
Okostányér Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége módra

Akkor most mihez kezdjen az egyszerű polgár?

Az alap, hogy ne egyél több kalóriát, mint amennyit elégetsz! Ezen belül lehet variálni a saját anyagcserédnek megfelelő étrenddel. Lényeg tehát, amit nem győzök hangsúlyozni, a személyre szabás.

Mint talán észrevetted, időnként a  Süssünk, főzzünk, étkezzünk! rovatban közreadom néhány kedvenc receptemet, amelyekből válogathatsz. Mindig vedd figyelembe, hogy az összetevők beleillenek-e a személyes étkezési tervedbe!

Nem szeretnél lemaradni semmi érdekesről?
Legyél tagja Facebook csoportunknak!

Vajon jól áll neked ez a vállalkozás?
Teszteld most játékosan, minden kötelezettség nélkül, érdemes-e belevágnod velünk egy életre szóló kalandba!

Megérdemlem a jó minőséget, ide vele!
Források:
Print Friendly, PDF & Email

Szólj hozzá! Facebook fiókoddal egyszerű.