A cikket várhatóan 5 perc alatt tudod elolvasni.

Az érzés, amikor tudod, számíthatsz a cégedre

Üzenet az ügyvezető igazgatótól
Barátunk lett az amerikai cégkultúra
Hogyan lehet egy keserű pirulát fájdalommentesen lenyelni?

Minap éppen egy barátunknál élveztük a teraszon a gyerek társaságát és a hideg üdítőt, mikor olyan apróság történt, ami ismét megerősítette, jó falnak támasztottuk a létrát. Megvillant egy pillanatra az amerikai cégkultúra, és levett a lábunkról..

A történet háttere

A Forever Living Products Magyarország mindig nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy legálisan fizesse ki üzleti partnereit. Mondjuk kiemelt adózóként kutya kötelessége ez. A jutalékokat tehát számla ellenében fizeti ki, nem külföldről származó jövedelemnek álcázva vagy hasonló trükkös módon.

Mivel partnerei kényelmét is mindig szem előtt tartja, élt egy kínálkozó lehetőséggel. Önszámlázó lett. Egy külön megállapodás alapján partnere nevében kiállította önmagának a számlát, és postán elküldte partnerének. Minderre törvényi felhatalmazása volt. Ez roppant kényelmes volt nekünk, üzleti partnereknek, hiszen még a számla kiállításával sem kellett bajlódnunk. A cég pénzügyesei is jól jártak, mert nem kellett sok rosszul kitöltött számla javíttatásával tölteniük idejüket.

Tetszik a cikk. Hol értesülök róla, ha új cikk jelenik meg?

Ez év júliusától azonban a számlákat egy bizonyos ÁFA összeg felett online be kell jelenteni a NAV-nak. Ez ellehetetlenítette a fenti megoldást, júliustól saját magunknak kell elkészíteni a számlát és eljuttatni a magyarországi központba. Hogy ne legyen bonyodalom, minden számlára kiterjesztették ezt az eljárást, nemcsak az érintettekre.

Mivel azt sem szeretnék, hogy a pénzügyesek kapjanak agylágyulást a sok rosszul kiállított számla láttán, mindenre kiterjedő útmutatót küldtek az új rendszerről, és egyben elküldték a számlázáshoz szükséges adatok mielőbbi megismerésével kapcsolatos megállapodást is.

Szóval ültünk a teraszon, beszélgettünk

Barátunk nemrég tért vissza szülése után egy meglehetősen ismert magyar céghez. Kissé váratlanul érintették az ott talált állapotok. A helyettesítésére felvett munkatársa nem úgy tűnik, hogy vissza szeretné adni neki munkakörét. Ebből kifolyólag ő szakmai tudásánál alacsonyabb tapasztalatot igénylő munkakörben dolgozik jelenleg. Az ígéret az, hogy ősztől újra régi munkakörében dolgozhat, de érzése szerint ez veszélyben forog. Az időközben kinevezett főnöke szakmailag kiváló, de nem úgy tűnik, hogy kiáll embereiért.

Valahol itt tartottunk, amikor Messenger üzenetünk érkezett. A Forever Living Products Magyarország ügyvezetője személyes üzenetben tájékoztatott róla, hogy e-mailben elküldték számunkra az új pénzügyi rendszerre való átálláshoz szükséges iratokat, és kért, mielőbb foglalkozzunk vele, mert nem szeretné, ha bármilyen hiba miatt megrövidülnénk, vagy késne az átutalás.

Manager szinten állunk, jóban vagyunk az igazgatóval, de korántsem vagyunk első vonalban. Így hát meglepett minket a személyes törődés, és mit ne mondjak, roppant jól esett.

Barátunkat is meglepte az üzenet, amit megmutattunk neki, merthogy éppen témába vágott. Hirtelen el sem tudta képzelni, mi módon lehetséges, hogy maga az ügyvezető törődik velünk ilyen szinten egy nagy cégben. Innentől közösen fantáziáltunk róla egy sort, mi történne, ha minden cég ily módon működne Magyarországon. Gyorsan közös nevezőre jutottunk, miszerint sokkal jobb hely lenne ez az ország.

Nem minden jut át az óceánon

Már Atlanta óta motoszkál bennem az az érzés, hogy Amerikából csak a rossz, méltatlan dolgok jutnak el az európai gyakorlatba, valahogy a jó dolgok nem tudnak átúszni az óceánon. Illetve ha át is érnek, az európai cégekbe nem szivárognak át, megmaradnak az amerikai érdekeltségű leányvállalatokban. Sajnos az az érzésem is megvan, hogy ez Magyarországon fokozottan igaz, a cégkultúra sok magyar vállalatnál a kétéltű magasan a feje fölött ringó hátsó felét lesi.

Azóta történt egy s más, ami megerősített meggyőződésemben. Említhetem például azt, mikor Editék meséltek fogadtatásukról a Forever amerikai gyáraiban, később a Forever Resorts hálózat szállodáiban. Húgom szintén amerikai cégnél kezdett dolgozni. Egy olyannál, aminek semmi köze a network marketinghez. Hasonló tapasztalatokról számolt be, mint amiket mi átéltünk. Emberszámba veszik a dolgozót, mi több partnernek tekintik. Fontos elemnek tartják a cég céljainak elérésében, és ezt éreztetik is vele. Ezzel elérik, hogy a dolgozó azonosul a cég céljaival, legalábbis elfogadja azokat, és minden tehetségét beleadva törekszik elérni azokat. Nyertes-nyertes helyzet.

Továbbra is megmarad bennem a kérdés: mi az oka annak, hogy nálunk a cégek zömében olyan a hangulat, amilyen. Miért gondoljuk szektának, agymosásnak, néphülyítésnek az amerikai cégkultúrát, amikor mindenki nyer vele? Önérzetünk megköveteli, hogy lesz@rjuk a másikat? Miért nem vesszük át és alakítjuk saját hasonlatosságunkra,  persze megtartva a fő elemeket, a sikeres módszereket?

Nem szeretnél lemaradni semmi érdekesről?
Legyél tagja Facebook csoportunknak!

Vajon jól áll neked ez a vállalkozás?
Teszteld most játékosan, minden kötelezettség nélkül, érdemes-e belevágnod velünk egy életre szóló kalandba!

A csapatba akarok tartozni!

Megérdemlem a jó minőséget, ide vele!
Print Friendly, PDF & Email
Az érzés, amikor tudod, számíthatsz a cégedre

Te mindenben számíthatsz a cégre, aminek dolgozol?

Köszönjük szavazatodat!

Szólj hozzá! Facebook fiókoddal egyszerű.