A cikket várhatóan 4 perc alatt tudod elolvasni.

Élet minimális szénhidráttal: ketogén étrend

Magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú diéta
Epilepsziás betegek kezelésére fejlesztettek ki
Kínzó éhség nélkül képes rávenni a szervezetet a fogyásra

Aketogén diéta magas zsír- és alacsony szénhidráttartalmú étrend. Lényege, hogy a szénhidrátok megvonásával arra kényszeríti a szervezetet, hogy zsírokból fedezze energiaigényét.

A ketogén étrend legfontosabb aranyszabálya: sose vágj bele szakértő bevonása nélkül! Ha elhatároztad magad, mindenképpen konzultálj a háziorvosoddal, és keress fel egy, a témában jártas dietetikust is, mielőtt elkezdenéd!

Története

Az 1920-as években a diétát elsősorban az epilepsziás betegek, főként gyerekek kezelésére fejlesztettek ki. A vér és az agy magas ketonszintje (ketózis) ugyanis hozzájárul az epilepsziás rohamok gyakoriságának csökkentéséhez.

Tetszik a cikk. Hol értesülök róla, ha új cikk jelenik meg?

A ketogén diéta lényege

A ketogén étrend lényege, hogy nagy mennyiségben engedélyezi a zsírok fogyasztását, miközben a szénhidrátokét erősen korlátozza.

Az élelmiszerrel felvett szénhidrátokat a szervezet glükózzá alakítja, majd a szervezet minden részében felhasználja. A ketogén étrend alkalmazásakor igen kevés szénhidrát áll a szervezet rendelkezésre, ezért a máj a zsírokat zsírsavakká és ketonokká bontja le. Ebben az esetben a glükóz helyett a ketonok játsszák az energiahordozó szerepét.

A ketogén diéta során a napi kalóriabevitel háromnegyede áll zsírokból, 20%-ot tesz ki a fehérje, és mindössze 5% szénhidrát engedélyezett. Mindenképpen rendszeresen mozognod kell mellette.

ketogén diéta
ketogén diéta

Hatásai

A ketogén diéta igen hasznos, ha jelentős túlsúllyal rendelkezel, és a gyors fogyás a célod. Akár egy évig is biztonságosan folytatható, de ennél tovább semmiképpen se alkalmazd. Kínzó éhség nélkül képes rávenni a szervezetet a fogyásra. Nem árt magadban tudatosítani azonban, hogy a ketogén étrendet eredetileg epilepsziás gyerekek gyógyítására találták ki, és egyáltalán nem fogyókúrás célra használták.

Amikor szervezetedben beindul a ketózis, azaz a szénhidrátok helyett a saját zsír felhasználására áll át tested, először acetonszagú leheletet tapasztalhatsz, amelyet a kilélegzett levegőben és a vizeletedben is megtalálható ketonok okoznak. Ezt fogyás követi, az étvágy csökkenése, a figyelem kiélesedése, az alvásigény csökkenése. Esetleg tapasztalhatsz szorulást vagy éppen ellenkezőleg hasmenést is.

Ha belevágsz szakértő segítségével, legyél maximalista és tarts be minden szabályt! A legfontosabb, hogy állj ellen a csábításnak. Készítsd el magad az ételeidet, csomagold be, vidd magaddal a munkahelyedre! Ha az étrendedbe nem illővel kínálnak, udvariasan utasítsd el! Ha csalsz, a folyamat leáll, egész addigi munkád megy a levesbe.

Mire figyelj a ketogén étrendben?

Nyugodtan fogyaszthatsz a paleo étrendbe illő zöldségeket, gyümölcsöket viszont nem. Ehetsz vörös és fehér húsokat, sonkaféléket, lazacot, makrélát, tojást, sajtokat, vajat is.

Ügyelj az egészséges zsírok bevitelére! Az olajos magvakat, avokádót, olíva- és kókuszolajat is érdemes felvenned étrendedbe.

Vigyázz a fehérje bevitelre! Nem szabad túlzásba esned, bevitelének aránya a paleo étrendtől is különbözik. Ezért is nagyon fontos folyamatosan konzultálnod szakértőkkel, mialatt ezt az étrendet alkalmazod.

Nem szeretnél lemaradni semmi érdekesről?
Legyél tagja Facebook csoportunknak!

Vajon jól áll neked ez a vállalkozás?
Teszteld most játékosan, minden kötelezettség nélkül, érdemes-e belevágnod velünk egy életre szóló kalandba!

Megérdemlem a jó minőséget, ide vele!
Print Friendly, PDF & Email
Élet minimális szénhidráttal: ketogén étrend

Belevágnál a ketogén diétába?

Köszönjük szavazatodat!

Szólj hozzá! Facebook fiókoddal egyszerű.