A cikket várhatóan 8 perc alatt tudod elolvasni.

A másik nagy visszatérő: a kávé

A legújabb kutatások felmentik a kávét a vádak alól
Mik a kávéfogyasztás előnyei?
A kávéban levő anyagok együtt működnek jól

Atojás mellett a másik nagy visszatérő, felmentett élelmiszer a kávé. A kávé a tudományos kutatások állandó tárgya. Érdemes megnéznünk az egészségre gyakorolt hatását a legújabb kutatások tükrében.

A kávé megítélésének változása

A kávé széles körben kedvelt ital, több ezerféleképpen készítik el és fogyasztják. A kávéfogyasztás és a koffein hatásainak tudományos megítélése jó példa arra, hogyan változhat a megszerzett tudás bővülésével, egy-egy jelentős biológiai hatásokkal rendelkező élelmiszerről alkotott véleményünk. Néhány évtizede a kávéivást még a keringési betegségek kockázati tényezőjének gondoltuk, majd sorra jelentek meg a benne lévő anyagok pozitív hatásait ismertető tanulmányok.

kávé

A tojáshoz és a zsírhoz hasonlóan a kávé is olyan élelmiszer, amelynél kutatásokból kiragadott tényekkel és félinformációkkal elhitették velünk, hogy mérgezzük magunkat. A tévhitekkel ellentétben a kávénak számos pozitív hatása van az emberi szervezetre. Ma már több kutatás is bizonyítja, hogy a mértékletes kávéfogyasztás jótékony hatással van egészségünkre.

Tetszik a cikk. Hol értesülök róla, ha új cikk jelenik meg?

A kávé tartalmaz hasznos tápanyagokat például niacint, káliumot, magnéziumot és mangánt. Kedvező élettani hatásait azonban alapvetően nem ezeknek, hanem koffeintartalmának és a benne levő nagy mennyiségű antioxidánsnak (például fenoloid vegyületek, polifenolok) köszönheti.

Mennyi kávét érdemes fogyasztani?

Ritkán tesznek javaslatokat a tanulmányok az ajánlott elfogyasztandó kávémennyiségre. A kávé legismertebb összetevője, a koffein felszívódásának sebessége egyénenként erősen eltérő lehet. A Magyarországon elfogadott általános irányelv napi 2-3 csésze, ekkora mennyiség jótékony hatású lehet az egészségi állapotra. Nemzetközi kutatási eredmények viszont felvetik az ennél nagyobb, napi 3-5 csészényi kávé elfogyasztásának táplálkozási előnyeit.

kávé az irodában

A koffein idegrendszerre gyakorolt hatása jól ismert. Javítja a reakcióidőt és a koncentrációs képességet, késlelteti a kifáradást. Ezáltal a koffein jótékonyan befolyásolhatja a különféle feladatok elvégzéséhez szükséges időt, emellett gyorsítja az anyagcserét.

Nem igazolták a kávéfogyasztás és a vérnyomás kapcsolatát. Vannak koffein érzékeny emberek, akik vérnyomása megemelkedik, ha kávét isznak. Mindazonáltal az ő vérnyomásuk is csak kis mértékben emelkedik, és az emelkedés nagyjából csak egy órán át tart. A kávé önmagában tehát nem tekinthető a magas vérnyomás kockázati tényezőjének. Sőt, az utóbbi időben született néhány olyan pozitív epidemiológiai vizsgálati eredmény, amelyek szerint a kávéfogyasztás – vélhetően a benne lévő antioxidánsoknak köszönhetően – csökkentette a halálos kimenetelű szívinfarktus kialakulásának esélyét.

Mik a kávéfogyasztás előnyei a legújabb kutatások szerint?

Az Alimentary Pharmacology and Therapeutics című orvosi szakfolyóiratban megjelent tanulmány kilenc különböző kutatás eredményeit fésülte át. Az átfogó elemzésből azt állapította meg, hogy napi egy csésze kávé 22 százalékkal csökkenti a cirrózis, vagy köznapi nevén májzsugorodás kockázatát.

A BMJ orvosi szakfolyóirat 200 korábbi kutatás eredményeit tanulmányozta át, és azt találta, hogy napi 3-4 csésze kávé 19 százalékkal mérsékli a kardiovaszkuláris betegségek kialakulásának kockázatát.

A JAMA Internal Medicine szerint minden egyes csésze kávé elfogyasztásával 7 százalékkal mérsékeljük annak esélyét, hogy 2-es típusú diabétesz alakuljon ki.

A BMJ-ben megjelent kutatás szerint a napi három csésze kávénál többet fogyasztók esetében 18 százalékkal kisebb az esélye annak, hogy valamilyen rákos megbetegedés alakuljon ki. Egy, a European Journal of Cancer Prevention folyóiratban publikált tanulmány azt találta, hogy már napi egy csésze kávé 15 százalékkal mérsékli a májrák, 8 százalékkal pedig az endometriális vagy ismertebb néven méhbelhártya rák jelentkezésének esélyét.

A kávébevitel és az agyi egészség közötti kapcsolatokat vizsgáló tanulmányok (Journal of Alzheimer’s Disease, European Journal of Neurology) meta-analízise azt mutatta, hogy a rendszeres kávéivóknál körülbelül 16 százalékkal kisebb eséllyel jelent meg az Alzheimer-kór, a demencia vagy valamely szellemi leépüléssel járó agyi megbetegedés.

kávé reggel

A JAMA Internal Medicine orvosi folyóirat kutatása 50 ezer nőt vizsgált, és azt találta, hogy már heti egy csésze kávé 15 százalékkal csökkenti a depresszió kialakulásának esélyét. A napi két-három csésze kávét megivóknál ez az érték elérte a 20 százalékot is. The World Journal of Biological Psychiatry kutatása során 100 ezer férfit és nőt vizsgáltak meg. Kiderült, hogy az alkalmi kávéfogyasztók esetében 45 százalékkal, kávéimádóknál 53 százalékkal kisebb a kockázata annak, hogy öngyilkosságot kövessenek el. Szerintem önmagában a kávézás szociális élménye is közrejátszik ebben.

A kávéban levő hatóanyagok is szinergikusan működnek jól

A klinikai és laboratóriumi vizsgálatokból úgy tűnik, hogy a kávéban található hatóanyagok jelentősen módosíthatják a koffein hatását a színtisztán, például tabletta formájában elfogyasztott koffein hatásához képest. E hatóanyagok mennyiségét és arányát a kávé elkészítésének módja nagyban meghatározza, ezért sok vizsgálatban részben ezzel magyarázhatók az eltérő eredmények. Jelentősen különbözhet emiatt a kávé és a koffeintartalmú üdítők, energiaitalok szervezetre gyakorolt hatása is.

A fenti megállapítások a tiszta fekete kávé esetén érvényesek. A tejjel és agyoncukrozva megivott kávé esetén számolni kell a többi tápanyag hatásával is.

A kávézacc sem hulladék

A legtöbb ember a kávé lefőzése után egyszerűen kidobja a szemétbe a kávézaccot, pedig nagyon jó szolgálatot tehet. Személyes tapasztalatunk alapján például a kávézacc kiválóan alkalmas a hűtőszekrény szagának semlegesítésére. Az interneten olvastunk még ötleteket a kávézacc felhasználásáról növények trágyázására, hangyák és macskák elleni védelemre, folttisztításra, bútorápolásra, grillsütő tisztítására, narancsbőr elleni védekezésre, porfogóként a kandallóban, csillogó haj elérésére de még a lefolyók dugulásmentesítésére is. Ez utóbbit egyébként szintén kipróbáltuk, és bejött.

kávézacc

Nincs más hátra, kávézásra fel!

Nem szeretnél lemaradni semmi érdekesről?
Legyél tagja Facebook csoportunknak!

Vajon jól áll neked ez a vállalkozás?
Teszteld most játékosan, minden kötelezettség nélkül, érdemes-e belevágnod velünk egy életre szóló kalandba!

Megérdemlem a jó minőséget, ide vele!
Print Friendly, PDF & Email

Szólj hozzá! Facebook fiókoddal egyszerű.