A cikket várhatóan 6 perc alatt tudod elolvasni.

Tojás és koleszterin felmentve

A koleszterin minden szervezet számára nélkülözhetetlen vegyület
A tojás biológiai értéke az anyatejjel egyenlő
Mekkora a tojás kalóriaértéke?

Afőleg kardiológusokat tömörítő tekintélyes American Heart Association (AHA) 1968-ban kiadott egy ajánlást, miszerint nem javasolt hetente háromnál több tojás, pontosabban tojássárgája elfogyasztása. A magas tojásfogyasztás magas koleszterinbevitelt jelent, az pedig rossz az ereknek. Ennek alapja egy súlyos félreértés volt, nevezetesen az elfogyasztott koleszterin és a vérben lévő koleszterin közvetlen kapcsolatának feltételezése.

A koleszterin

A koleszterin minden állati és emberi szervezet számára nélkülözhetetlen vegyület. Előanyaga számos fontos, a szervezet működését szabályozó hormonnak: ebből készíti például a máj a D-vitamint. A szervezetnek annyira szüksége van a koleszterinre, hogy saját maga is termeli. Mi több,  a szervezetünkben lévő koleszterin kétharmadát a májunk termeli.

A koleszterinnek két fő típusa van: az LDL-t a „rossz”, a HDL-t a „jó” koleszterinnek is nevezik általában.

Tetszik a cikk. Hol értesülök róla, ha új cikk jelenik meg?

Ahogy a kutatások előrehaladtak rájöttek, hogy a táplálékkal bevitt koleszterin a legtöbb esetben nem befolyásolja a vér koleszterinszintjét, szemben az elfogyasztott zsírral. Azt feltételezték, hogy a táplálékkal felvett telített zsírok többsége növeli az összes és az LDL-koleszterinszintet, míg néhány telítetlen zsír csökkenti azt. A zsírok legveszélyesebb típusa a transzzsír, mely növelheti az LDL-koleszterin szintjét, valamint a HDL-koleszterin szintjének csökkenéséhez vezethet.

A legújabb kutatások szerint nem is annyira a zsírok, mint a szénhidrát felelős a magas LDL szintért, a szénhidrátfogyasztás mértékét kellene csökkenteni. Érdemes figyelni Dr. Csiki Zoltán belgyógyász-gasztroenterológus és Dr. Taraczközi István, a Magyar Természetgyógyászok Szövetségének alelnöke munkásságát. Az ő egyik előadását itt megnézheted.

A koleszterin akkor káros, ha tartósan nagy adagot juttatunk a szervezetünkbe. A tojásfogyasztással erre kicsi az esély, mert rengeteget kéne megenni belőle a túladagoláshoz. A legújabb amerikai tudományos közlemények szerint az étkezés során bevitt koleszterin nem olyan tápanyag, amely túlfogyasztható, és a legfrissebb bizonyítékok szerint nincs érzékelhető kapcsolat a szívbetegség és az étkezés során bevitt koleszterin között.

Ma már sokszor hallani arról is, hogy a rossz-jó koleszterin megkülönböztetés is túlhaladott, lévén mindegyik típusnak fontos szerepe van a szervezetben. Ezen elmélet szerint a szervezetben levő koleszterin típusok arányára kell odafigyelni, ami egészségtelen táplálkozással könnyen felborul.

Tükörtojás
Reggeli tükörtojással

A tojás fokozatos rehabilitációja

2002-ben az AHA visszavonta a tojásfogyasztás korlátozásáról szóló ajánlását. Továbbra is érvényben maradt az a javaslat, amely szerint napi 300 mg koleszterinnél több fogyasztása nem ajánlott. Mivel egy nagyobb tojás önmagában kb. 213 mg koleszterint tartalmaz, ez nem volt igazán jelentős előrelépés.

Még egy évtizedet kellett várni, mire 2012-ben az AHA kimondta: “Nincs rá bizonyíték, hogy az étkezéssel bevitt koleszterin csökkentése csökkentené az LDL-koleszterin szintjét a vérben”. A következő évben más szervezetek ajánlásaiban és táplálkozástudományi irányelvekben is elismerték, hogy az elfogyasztott és a vérben lévő koleszterin szintje közt nincs összefüggés.

Az évek során lassan gyűltek a tojásfogyasztást támogató tudományos adatok.

Lágytojás
Angol reggeli

A tojás biológiai értéke

“A tojás biológiai értéke az anyatejjel egyenlő, hiszen az összes nélkülözhetetlen aminosavat tartalmazza” – mondta Dr. Csiki Zoltán.

A tojás elsőrendű, teljes értékű fehérje- és tökéletes zsír-összetétele mellett bőséges forrása a vitaminoknak és az ásványi anyagoknak  A csontritkulás megelőzésében kulcsfontosságú D-vitamin a tőkehalmáj után a tojásban található meg a legnagyobb mennyiségben. A tojás jótékony hatással van a szív egészségére is, mert sok Omega-3 zsírsavat tartalmaz, ami véd a szívbetegségek ellen.

A tojássárgája magas koncentrációban tartalmaz karotinoidokat – főleg luteint és zeaxantint – amelyek az időskori makuladegeneráció és a szürkehályog megelőzésében bizonyítottan hatékonyak. Ezen kívül csökkenthetik egyes rosszindulatú daganatok és a nyaki artériák elmeszesedésének kockázatát. A tojás az egyik leggazdagabb kolinforrás. A kolin a B-vitaminok közé tartozó anyag, amely fontos szerepet játszik a magzati és újszülöttkori agyfejlődésben, hiánya növeli a velőcsőzáródási rendellenességek (nyitott gerinc) előfordulási veszélyét.

Rengeteg ember még mindig a koleszterinnel azonosítja a tojást, és kerüli annak fogyasztását. Pedig ha tojást eszünk, az alig befolyásolja szerveztünk koleszterin szintjét. Egy tojás 213 mg koleszterint tartalmaz, ezzel szemben egy felnőtt szervezete napi kb. 3000 mg koleszterint termel ahhoz, hogy fedezze szükségleteit.

Az elmúlt fél évszázadban a reggelire elfogyasztott tojás átadta a helyét a szénhidrátokban gazdag gabonaféléknek. Ez hozzájárulhatott az elhízás járványszerű terjedéséhez. A tojásnak más ételekhez képest kicsi a kalóriaértéke: egy átlagos méretű tojás energiatartalma mindössze 75 kcal. Az is kiderült, hogy a tojásban lévő fehérje fogyasztása sokkal hamarabb vezet a jóllakottság érzéséhez, mint más fehérjeforrások.

A tojásfogyasztás végigkísérte az emberiség történelmét. Kiemelkedő biológiai értékének köszönhetően némi szénhidráttal és rosttal kiegészítve egyedüli ételként is kiszolgálná az emberi szervezet tápanyagigényét.

Nem szeretnél lemaradni semmi érdekesről?
Legyél tagja Facebook csoportunknak!

Vajon jól áll neked ez a vállalkozás?
Teszteld most játékosan, minden kötelezettség nélkül, érdemes-e belevágnod velünk egy életre szóló kalandba!

Megérdemlem a jó minőséget, ide vele!
Print Friendly, PDF & Email

Szólj hozzá! Facebook fiókoddal egyszerű.